Spring naar content

Vier (oud-)aandeelhouders aan het woord

De geschiedenis
en toekomst van ADS Groep

In 1947 startte H.J. aan de Stegge een aannemingsbedrijf in Goor. Al gauw waren we druk met het (her)bouwen en onderhouden van woningen, kerken en scholen. Tegenwoordig is ons werkveld een stuk breder, maar we zetten ons nog altijd vol energie in voor een prettige en veilige toekomstbestendige leefomgeving. We blikken terug en kijken vooruit met vier (oud-)aandeelhouders.

Gerard en Hans aan de Stegge blikken terug

'Maak er een feest van dat ze nooit meer vergeten!'

Ruim veertig jaar stonden broers Gerard en Hans aan het roer van Aan de Stegge Bouw & Werktuigbouw; opvolger van H.J. aan de Stegge BV en voorloper van de huidige ADS Groep. “Succes valt of staat met de mensen die voor je werken. Ons geluk zat daar: bij mensen die het volste vertrouwen waard waren.”

Aan de eettafel leerden Gerard en Hans aan de Stegge al vroeg over het aannemersbedrijf van hun vader, in 1947 opgericht in Goor. “Bouw zat in de genen van ons gezin”, vertelt Hans. “Maar die gesprekken interesseerden mij helemaal niet; mijn hart lag bij werktuigbouw. Dus regelde ik een boormachientje en een lasapparaat en begon voor mezelf.”

Voor Gerard – afgestudeerd als bouwkundige – leek een toekomst in het bedrijf wel een logische route. Het omslagpunt voor Hans kwam door een gesprek met pa. “Waarom pakken jullie het niet samen op?, vroeg mijn vader. Bouw en werktuigbouw bijten elkaar helemaal niet. Voor mij viel toen het kwartje: die combinatie biedt kansen.”


Inbreken in de markt
Zo stapten Gerard en Hans in 1978 in een bedrijf met circa 40 man personeel. Dat de combinatie bouw/werktuigbouw inderdaad kansen bood, werd snel duidelijk. “We hadden een bouwkundig werk aangenomen voor een waterzuivering in Tollebeek”, herinnert Gerard zich. “Het werktuigbouwkundige deel was door de opdrachtgever uitbesteed aan een ander bedrijf, dat al failliet ging voor ze waren begonnen. Konden wij misschien ook de machines voor dit project maken? ‘Prima’, zeiden we, al hadden we nog nooit zoiets gemaakt.” Hans lacht en vult aan: “We hadden uiteraard wel de benodigde ervaring in werktuigbouw, maar ik heb toch minstens 80 uur op andermans werken gekeken hoe die specifieke machine precies werkte. Gelukkig werd het een succesverhaal en daarmee onze mogelijkheid om in te breken in een nieuwe markt. Daarna is het snel gegaan in de wereld van waterzuivering.”

 

Goede relaties
De rolverdeling tussen de broers verliep heel natuurlijk. “Hans is het type dat zich verdiept in details”, zegt Gerard. “Dat maakte hem ijzersterk in het binnenhalen van projecten en in de juridische afhandeling. Zelf floreerde ik juist in projectontwikkeling en vastgoed. Hoewel dat laatste niet de hoofdmoot van het bedrijf was, vond ik dat geweldig om te doen.” Gerard verwijst naar de bouwwereld die destijds draaide op prijsvechters. “Wilden wij een aanbesteding gegund krijgen, dan moesten we daarin mee”, vertelt hij. “Vastgoed was anders. Een pand onder de aandacht brengen bij een klant en in overleg kopen, opknappen en verkopen ging meer om goede relaties. Zo realiseerden we hele mooie panden voor onder meer De Boer-supermarkten en Scapino. Dat daarbij aandacht was voor écht contact, paste ons eigenlijk veel beter.”


Geen dag te laat
Toen aan het begin van de jaren tachtig de woningmarkt instortte, volgde in de bouwwereld een golf aan faillissementen. Dat Aan de Stegge op dat moment breed georiënteerd was, bleek de redding. En het succes breidde zich zelfs overzees uit. “Onze vader waarschuwde altijd dat je nóóit een werk te laat mag opleveren”, legt Hans uit. “Nog geen dag. Die boodschap was heilig en hebben we tot en met onze laatste werkdag nageleefd. Bij ingenieursbureaus stonden we daardoor te boek als betrouwbare partij en zij drongen er sterk op aan dat we ook projecten op de Antillen aannamen. Het begin van een prachtige tijd!”

Van 1985 tot 2005 had Aan de Stegge eigen bouwbedrijven op Curaçao en Bonaire en werd op alle Antilliaanse eilanden gebouwd aan waterzuiveringen. Ook Hans en broer Alex waren er regelmatig te vinden. “Niet moeilijk doen is de charme van de eilanden”, vindt Hans. “Tegelijkertijd namen we de boodschap van onze vader – geen dag te laat opleveren – wel mee. Dat vereiste lokaal de nodige slimheid en overtuigingskracht. Vraag niet hoe, maar uiteindelijk is dat altijd gelukt.”


Het vertrouwen waard

In de jaren die volgden vertienvoudigde het personeel naar 400 werknemers. “We hadden 3 vestigingen in Nederland en bedrijven in Tsjechië, Duitsland en op de Antillen”, vertelt Hans. “En overal gold dat succes valt of staat met de mensen die voor je werken. Ons geluk zat daar: bij mensen die het volste vertrouwen waard waren.” Om hun waardering daarvoor uit te spreken, organiseerde Aan de Stegge regelmatig feesten voor het personeel. “We vonden het heel belangrijk dat er ruimte was voor plezier”, verduidelijkt Hans. “En het doel was altijd hetzelfde: maak er een feest van dat ze nooit meer vergeten.”

Gerard en Hans vinden het ook bijzonder dat veel collega’s lang verbonden bleven aan het bedrijf. “Ik ken talloze bouwvakkers die bij ons uitgroeiden tot uitvoerder of projectleider”, zegt Gerard. “En die – jaar in, jaar uit – om 5 uur van huis vertrokken om voor Aan de Stegge aan de slag te gaan.” Hans knikt: “Recent sprak ik iemand die ik veertig jaar geleden had aangenomen als jongen van 16. Weet je wat hij zei? Die begintijd was het beste dat me kon overkomen. Jullie gooiden ons gewoon voor de leeuwen en zeiden: ‘doe het maar, je kunt het’. Ik heb daar zó veel van geleerd. Ik hoopte altijd dat we dat vertrouwen uitstraalden. Super dat dat dus ook zo werd gezien.”


Goed gevoel overheerst
Hoewel de financiële crisis en gezondheidsproblemen een smet werpen op de laatste werkzame jaren, kijkt Gerard overwegend positief terug op zijn ADS-tijd. “We kunnen dik tevreden zijn”, stelt hij. “Dat gevoel overheerst gelukkig nog steeds.” Hij is ook blij dat het bedrijf nu onder ASVB valt: het bedrijf van broer Anton. “Dat het 75 jaar geleden begon bij mijn vader en nu doorgang krijgt onder de vleugels van zijn oudste zoon en zijn 4 kinderen is toch hartstikke mooi! Ik zeg: op naar de 100 jaar.”

Hans beaamt dat. “Eigenlijk is ons hele verhaal een feest om nooit te vergeten”, benadrukt hij. “Een geweldige tijd waarin we zo veel mooie dingen hebben meegemaakt, zeker ook dankzij de steun en het geduld van onze echtgenotes Cora en Hetty. Zonder hen was het ons absoluut niet gelukt. Daarnaast ben ik heel trots op mijn broers – op ál mijn broers – dat we altijd goed met elkaar zijn blijven omgaan. Allemaal hebben we voor langere of kortere tijd in het bedrijf van onze vader gewerkt en iedereen is uiteindelijk zijn eigen weg gegaan. Dat doen Gerard en ik nu ook.” Tegenwoordig rijdt hij langs het kantoorpand van ADS Groep zonder te denken: zat ik daar nog maar. “Omdat ik weet dat ze nu werken op een manier die ons altijd al beter lag: relaties opbouwen in plaats van prijsvechten. Dat belooft veel voor de toekomst.”

Erik aan de Stegge en
Natasja Sanders-aan de Stegge aan het woord

Onder de indruk van de stappen die ADS Groep heeft gezet

Aan de Stegge Verenigde Bedrijven (ASVB) is een groep van 20 bouw-gerelateerde ondernemingen in Nederland, België en Duitsland. Hoewel alle aangesloten organisaties hun strategie zelfstandig bepalen en uitvoeren, delen ze een aantal belangrijke kenmerken: een sterke ondernemersgeest en een familie-achtige, platte organisatiestructuur. In 2020 werd ook ADS Groep door ASVB in het netwerk opgenomen.

Oprichter Anton aan de Stegge startte zijn bedrijf 49 jaar geleden als bouwonderneming. Met de overname van collega-bouwbedrijven creëerde hij in de loop der jaren een imposant netwerk, dat in 1986 werd omgedoopt tot Aan de Stegge Verenigde Bedrijven. Anno 2022 bouwt ASVB vooral in overdrachtelijke zin: aan ondernemingen én ondernemerschap in de bouwsector. De dagelijkse leiding is in handen van Jonathan Furst (CEO) en Stefan Govers (CFO), maar de familie heeft nog steeds een aandeel in de organisatie. Zo is zoon Erik aan de Stegge lid van de Raad van Commissarissen van ASVB en vervult dochter Natasja Sanders-aan de Stegge de rol van Family Officer.

“De visie van onze vader was altijd dat je ondernemerschap in alle lagen van een organisatie moest terugzien”, vertelt Erik. “Hij geloofde niet in hele hiërarchische organisaties en was voorstander van een platte structuur en aandacht voor mensen.” Dat vader Anton na een overname niet zijn eigen naam op gevels plakte, was volgens Erik dan ook een bewuste keuze. “Het ging hem juíst om de eigen kracht van zo’n bedrijf. Dat gedachtegoed is terug te zien in het huidige ASVB: een club van zelfstandig opererende bedrijven met een sterke ondernemersgeest, ieder met stevige wortels in de eigen omgeving en veel hechte relaties, zowel binnen de organisaties als daarbuiten.”

Kennisdelen
Elke aangesloten organisatie staat dus op eigen benen, maar geniet tegelijkertijd de voordelen van een grote groep. Bijvoorbeeld met gezamenlijke inkoopcontracten en financieringsmogelijkheden. “Maar zeker ook met kennis”, vult Natasja aan. “Het is ontzettend waardevol om onderdeel te zijn van een netwerk waarin je gebruik kunt maken van elkaars aanvullende competenties. En bij iedereen ervaren we een groot commitment om kennis te delen en zo niet alleen zichzelf, maar ook anderen binnen de groep sterker te maken.” Natasja doelt daarmee op de netwerkbijeenkomsten, coaching, trainingen en tools die ASVB haar leden biedt. “En op de opleidingstrajecten die worden georganiseerd – door medewerkers, voor medewerkers – in alle lagen van de organisaties.”

“De wisselwerking tussen de bedrijven zorgt ook voor stabiliteit in de markt”, voegt Erik toe. “Als één lid van de ASVB-familie ergens tegenaan loopt, is er altijd wel een collega-bedrijf om mee te denken. En door sterk in te zetten op groeimogelijkheden van mensen, vormen we – zeker in deze krappe arbeidsmarkt –een groep van aantrekkelijke werkgevers.”

Het nieuwe bouwen
In 2018 besloot ASVB om ook ADS Groep op te nemen in het netwerk. De koop werd in 2020 geformaliseerd. Op het eerste oog een a-typische toevoeging aan de ASVB-groep. “De complexe utilitaire bouwprojecten waarin ADS Groep gespecialiseerd is, liggen ons wel”, legt Erik uit. “Maar de werkzaamheden voor waterschappen, drinkwaterbedrijven en verwerkers van afvalwater zijn nieuw voor ons. Daarnaast opereerde ADS Groep van oudsher in een traditionele markt waarin aanbestedingen draaiden om de laagste prijs. Als aannemer moest je daarna maar zien hoe je het voor elkaar kreeg.”

ASVB-ondernemers werken anders, licht Natasja toe. “Wat de bedrijven kenmerkt is dat ze in het proces steeds verder naar voren en dichter op de klant kruipen. Die beweging maken ze allemaal, maar wel in hun eigen markt, op hun eigen manier en in hun eigen tempo.” Op dat gebied heeft ADS Groep de afgelopen jaren flinke stappen gezet, vindt Erik. “Het nieuwe bouwen noem ik dat. En ik ben echt onder de indruk als ik zie hoe ADS Groep al naar de voorkant van processen beweegt en snel hechtere relaties met klanten heeft opgebouwd. Bijvoorbeeld bij het project Nieuwvliet-Bad, dat we samen hebben opgepakt. En onderschat zo’n transitie niet hè? Organisaties die decennialang op een bepaalde manier werken, zeggen niet: ‘vanaf vandaag doen we het anders’. Toch loopt dat binnen ADS Groep soepel, onder meer omdat Michel Dijk en zijn team alle mensen binnen het bedrijf heel goed meenemen in het verhaal.” Ook de relatie met collega-ondernemers binnen ASVB groeit, valt Natasja op. “ADS Groep zoekt nadrukkelijk de connectie met de andere bedrijven”, zegt ze. “Dat inspireert beide kanten op.”

De tijd van opa
Is ADS Groep dan al een volwaardig lid van de ASVB-familie? “Zeker”, beaamt Erik. “Maar dat geldt voor alle bedrijven die erbij horen. Het gaat er nadrukkelijk om dat zij vanuit eigen kracht floreren. Niet vanuit onze familiecultuur, maar vanuit die van henzelf.” Hoewel de familie aan de Stegge de organisaties van ASVB bewust in de spotlights zet, blijft ze zelf dus het liefst op de achtergrond. Toch maakt de familieband dit wel tot een verhaal met een gouden randje, geeft Natasja toe. “Ik kende ADS Groep vooral uit de tijd van mijn opa, die het bedrijf oprichtte”, vertelt ze. “Een echt bouwbedrijf zoals je een bouwbedrijf voorstelt: gevestigd achter zijn huis, met materieel, grote kranen op de werf en een timmerfabriek. Als kind was een bezoekje aan opa en oma daardoor altijd machtig interessant. Uiteindelijk was de toetreding tot ASVB natuurlijk een zakelijke transactie, maar ik vind het heel mooi dat het bedrijf dat oorspronkelijk van opa was nu goed onderdak binnen onze groep heeft gevonden.”