Spring naar content
ADS Groep 75 Jaar Feest LR-166
ADS-Groep-75-Jaar-Feest-LR-166_vrierkant

VOORWOORD

De kracht van
het familiebedrijf

Hoe gaan we het bemensen, circulariteit, duurzaamheid, biobased bouwen, energietransitie, digitalisering en artificial intelligence.

Een mijlpaal!

75 jaar ADS Groep, een mijlpaal om te vieren! We zijn trots dat wij ons jubileum mochten vieren met onze opdrachtgevers, ketenpartners, omwonenden en (oud)-medewerkers met hun families. Op 9, 10 en 11 juni jl. hebben wij middels een congrestival, personeelsfeest en open huis aandacht gegeven aan waar we als bedrijf vandaan komen en wat onze stip op de horizon voor de toekomst is.

Belangrijk onderdeel van bouwen aan de toekomst is je beseffen waar je vandaan komt. Welke lessen zijn er geleerd, welke stappen hebben je gebracht waar je nu staat en op welke wijze kun je de huidige omstandigheden relativeren door ze in de context te brengen van het verleden? Samengevat: “reflecteren op het verleden geeft je richting voor de toekomst”.

 

Als we voor ADS Groep reflecteren op het verleden komt de kracht van het familiebedrijf sterk naar voren. ADS Groep is in 1947 opgericht door H.J Aan de Stegge, waarna het twee keer binnen de familie van eigenaar gewisseld is. In 1978 is het eigendom overgegaan naar de 2e generatie en in 2020 naar de 3e generatie.

 

In dit jubileummagazine tref je naast allerlei inspirerende verhalen van collega’s, opdrachtgevers en ketenpartners, ook de verhalen van deze 2e generatie aandeelhouders en de 3e generatie aandeelhouders. Graag deel ik alvast twee mooi citaten:

 

Allereerst de 2e generatie:

“Dat het 75 jaar geleden begon bij mijn vader en nu doorgang krijgt onder de vleugels van zijn oudste zoon en zijn kinderen is toch hartstikke mooi!”.

En dan de 3e generatie:

“Ik kende ADS Groep vooral uit de tijd van mijn opa, die het bedrijf oprichtte. Een echt bouwbedrijf zoals je je een bouwbedrijf voorstelt: gevestigd achter zijn huis, met materieel, grote kranen op de werf en een timmerfabriek. Als kind was een bezoekje aan opa en oma daardoor altijd machtig interessant. Uiteindelijk was de toetreding tot onze bedrijvengroep natuurlijk een zakelijke transactie, maar ik vind het heel mooi dat het bedrijf dat oorspronkelijk van opa was nu goed onderdak binnen onze groep heeft gevonden.”

Dit staat voor mij symbool voor dé kracht van het familiebedrijf; een langetermijnvisie, oog voor de mensen die er werken én oog voor een volhoudbare toekomst.

 

Als ik naar de toekomst voor ADS Groep kijk, zijn voor mij in ieder geval een aantal thema’s van belang. Hoe gaan we het bemensen, circulariteit, duurzaamheid, biobased bouwen, energietransitie, digitalisering en artificial intelligence.

 

Welke van deze thema’s gaan de grootste impact hebben op onze dagelijkse praktijk? Moet bijvoorbeeld fabrieksmatig, modulair en gestandaardiseerd produceren en bouwen de standaard worden? En zo ja, waarom en met welke materialen? Menskracht wordt in de komende jaren onbetaalbaar en blijft ook onvoldoende beschikbaar. Moeten we daarom fors inzetten op robotisering? Biobased bouwen lijkt vanzelfsprekend en krijgt veel aandacht; wat moet er gebeuren om het op grote schaal kosteneffectief in te kunnen zetten?

 

Het programma van ons congrestival was vooral op de toekomst gericht en met elkaar zijn we in dialoog getreden over deze thema’s. Hierbij hebben we ons laten inspireren door een aantal boeiende sprekers. Bart Götte nam ons mee in de toekomst van de arbeidsmobiliteit en Lieke Lamb nam ons mee in de toekomst tot 2050. Jan Willem van de Groep gaf ons handvaten om van richting te kunnen veranderen en rentmeester Maurice Beijk richtte zich vooral op hoe je met boerenverstand op weg kunt naar een volhoudbare toekomst.

 

Binden en boeien, verbinding zoeken, betrokkenheid en openheid zijn bekende kernwoorden binnen onze organisatie. Na de coronapandemie was het gelukkig weer mogelijk om tijdens ons personeelsfeest en open huis elkaar op een andere manier te leren kennen en geïnteresseerden mee te nemen in onze werkomgeving. Uiteraard werd er ook gedacht aan de jonge generatie middels leuke spellen en speurtochten. Want zeg nou zelf: “wat is er nu leuker dan werken in de bouw?”.

 

Al met al kijken we terug op een geslaagd jubileum en konden we met een “goede oogst” aan kennis en inspiratie weer naar huis.

 

In dit online magazine nemen we je mee in het verleden, heden en de toekomst van ADS Groep en blikken we terug op 3 onvergetelijke jubileumdagen.

 

Ik bedank een ieder die aanwezig kon zijn en op naar de 100!

 

 

Hartelijke groet,

Michel Dijk

Algemeen directeur

ADS Groep - Polaroid-Zonder-1